Sivut

keskiviikko 3. tammikuuta 2018

Opi hallitsemaan mieltäsi ja kehoasi. 10+1 vinkkiä dieettaamisen lopettamiseen.

Monelle on varmasti tuttua jatkuva laihduttaminen, tasapainoon pyrkiminen. Onnistut ehkä laihtumaan, mutta pikkuhiljaa kilot hiipivät takaisin, koska et ole onnistunut muuttamaan pysyvästi elintapojasi. Et ole saanut aivojasi ja kehoasi tottumaan pienempiin ruokamääriin tai/ja säännölliseen liikuntaan. No mikäs tähän monelle tuttuun ongelmaan olisi apu? Tuntuuko joskus toivottomalta aloittaa taas laihdutus, kun tiedät jo valmiiksi, että lihot takaisin tai ainakin pelkäät sitä dieetin loputtua? 



Kokosin muutaman vinkin muuttaa elämäntapansa pysyvästi siihen suuntaan, että jossain vaiheessa olet normaalipainoinen ja olet myös pysynyt siinä. Kaikkein parasta olisi, kun se tapahtuisi huomaamatta, samalla kun etenet kohti parempia ruokailutottumuksia.


-Pohdi mitä iloa saat syömisestä, syötkö nälkään ja osaatko lopettaa ollessasi kylläinen.
 -Selvitä ajankohdat jolloin sorrut herkuttelemaan mielestäsi liikaa, johtuuko se liian vähästä oikean ruoan syömisestä?

- Oivalla, että laihduttaminen ei ole se ydin, vaan se, että saat hyvän olon. -Paino kyllä asettuu ajan kanssa uomiinsa.

- Tarkkaile lautastasi, onko siinä riittävästi eri värejä? Täytä lautanen ensimmäisenä puoliksi salaatilla ja vihanneksilla. Lisää sitten muuta.

- Älä kiellä itseltäsi mitään, tee vain parempia valintoja.

- Jos syöt joka päivä puoli levyä suklaata, vaihda se kahteen palaan ja lopulta kerran viikkoon tai harvemmin, kuuntele itseäsi ja sitä milloin olet valmis muutokseen.

- Ole itsellesi lempeä.

- Etsi harrastus, joka tuottaa sinulle iloa. Käy tanssimassa, lenkillä, joogaa kotona, ui, käy salilla, pelaa jääkiekkoa tai muita joukkuelajeja. Tärkeintä on, että liikkuminen on mukavaa eikä verenmaku suussa ahertamista. Aloita kevyesti, lisää liikuntaa uusien elämäntapojen rutiiniksi tulemisen myötä.




- Muista, että siihen kun opit uudenlaiset tavat voi mennä pitkäkin aika, jos herkuttelet joku päivä liikaa : Älä kutsu sitä repsahdukseksi, se on osa normaalia elämää.

- Tee töitä henkisen puolen kanssa, ole armollinen.

- Älä käytä sanaa dieetti, ellet treenaa kisalavoja varten. Mitä teet kun dieetti loppuu? Miten osaat syödä juuri oikean määrän lihomatta?  Paino kyllä asettuu juuri siihen mihin tahdot, ajan kanssa, kun syöt vähemmän, kuin sen verran mitä syöt esimerkiksi 80 kiloisena.

- Jos kaiken kerralla muuttaminen tuntuu hankalalta, opettele yksi asia kerrallaan. Ala syömään terveellinen ja ravitseva aamupala, mutta anna muiden asioiden olla ennallaan. Uskon, että jossain vaiheessa haluat lisää, lisää silloin taas yksi parempi vaihtoehto päivääsi. Anna aikaa itsellesi ja kehollesi, ja etenkin aivoillesi tottua muutokseen.


Mitkä on sinun parhaat vinkkisi uusien elämäntapojen opetteluun ja siihen, että saat niistä normaalin osan elämääsi? Oletko onnistunut katkaisemaan dieettailun kierteen? 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

kiitos kommentista! =)